4. október/nedeľa/19:00/divadlo//5/4 eurá///vstupné platí aj na koncert NE:BO:DAJ
Bees-R: Creation (Tanec)
Kyborg je zloženina slov kybernetický organizmus alebo tiež kybernetické riadený organizmus. Pojem prvýkrát použili Manfred Clynes a Nathan Kline v roku 1960. Kyborg predstavuje syntézu organických a mechanických častí. Mechanické súčiastky sú zvyčajne nesnímateľné a ich montáž alebo demontáž sa vykonáva formou chirurgického zákroku. U kyborga je teda vždyprítomná organická časť aj mechanická časť. Vôľa môže byť pri zákroku či výrobe kyborga čiastočne alebo úplne potlačená. Inšpiráciou pre vznik tanečného predstavenia sa stali básne Michala Habaja zo zbierok Korene neba a Michal Habaj.
Koncept a choreografia: Jana Tereková / Tvorba a tanec: Jana Tereková, Eva Lacková / Originálna hudba: Joseph Champagnon, Jimi Sofo / Použitá hudba: Ester Brinkmann – Maschine, Bonobo – Animals, Ray Charles – Hit the Road Jack / Použité texty: Michal Habaj – básne Karmakóma 9, Pôvodca obsahu, Letný deň: Nostalgia / Svetelný dizajn: Ján Ptáčin / Kostýmy: Gabriela Paschová / Produkcia: bees-R / www.bees-R.com / trailer: https://vimeo.com/119251354 /
S finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky
20:00/A4/lobby/bar//vstup voľný
Michal Habaj: Caput Mortuum. Poemata posthumanismi speculativus (Literatúra)
Krst Opusu Dei Michala Habaja. Uvádzajú, moderujú a s autorom diskutujú Michal Havran a Ondrej Štefánik. Zbierka vychádza v Knižnej edícii časopisu Vlna.
███████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ (censored)
21:00/A4/divadlo//6/5 eur
NE:BO:DAJ (Koncert)
Koncert tria NE:BO:DAJ (Jana Ambrózová, Julo Fujak, Andrej Pleštinský) hrajúceho nekonvenčné skladby a podiv(uhod)né piesne s poéziou súčasných slovenských básnikov (P. Milčák, P. Macszovszky, M. Habaj, E. Pariláková), ktoré znejú vedľa seba vo vzájomnej presahovej koláži aj s fotokulisami na vystúpeniach (zo seba)…
Spojené s krstom nového CD „Leter tu develoter“ (Hevhetia 2015), na ktorom sú okrem vlastných pesničiek, úprav balád a komprovizácií Jula Fujaka aj skladby napísané, resp. autorsky upravené pre toto zoskupenie od M. Burlasa, P. Machajdíka, I. Achera, J. B. Kladiva a M. Adamčiaka. Na CD hosťujú okrem posledne troch uvedených aj A. Knoles z EAR Unit, M. Habaj, O. Veselý a i.
(www.nebodaj.sk)
5. október/pondelok/17:00/Kníhkupectvo K. K. Bagala/Laurinská 19//vstup voľný
Anton Medowits: Spoločenstvo (Literatúra)
Ako to vyzerá, keď máte konečne voľný večer a sused vás príde zavolať na domovú schôdzu? Veršovanú eskapistickú eskapádu neznámeho slovenského dramatika Antona Medowitsa číta neznámy slovenský herec Vlado Janček. Text vychádza vo Vlne 63/2015.
ROZPRÁVAČ: Prídem z práce.
Ako slnko,
ktoré klesá na západ,
takisto som unavený.
Teraz chcem už iba spať.
Pospať si tak dvadsať minút,
dať sa trochu dokopy.
Potom bude zasa dobre.
Kto to pozná, pochopí.
Vyvalím sa na pohovku,
zavriem ťažké viečka.
Spánok ma už zaplavuje,
pomaly jak riečka.
Premením sa na ponorku,
unášať sa nechám.
Je mi jedno, kam to bude,
len nech je to niekam.
Na chvíľu chcem zabudnúť,
že volali mi z pobočky,
či mám takú nevýhodnú
hypotéku náročky.
Ak by som vraj potreboval
výhodnejšie podmienky…
Projekt Vitrína/II. fáza//Re(BOOK)ed (Literatúra/Tanec)
Viac info o projekte vitrína I. fáza: http://www.nudancefest.sk/archiv/nu-dance-fest-2014/
5., 6.. október/pondelok, utorok, streda/18:00/Kníhkupectvo LIC/Nám. SNP 12
Jana Tereková: Bordel s Vlnami
Tanečno-pohybová peep show alebo čo ukrýva Literárne centrum.
5., 6., 7. október/pondelok, utorok, streda/18.30 /Poľský inštitút/Nám. SNP 27
Zuzana Hianiková: Nebo
Tanečná dekonštrukcia básne Zbigniewa Macheja Nebo.
6., 7. október/utorok, streda/19.00/Francúzsky inštitút/Sedlárska 7
Soňa Ferienčíková: Coco
Postavy francúzskej literatúry z okna na ulicu. Tanečné divertimento.
5., 6., 7. október/pondelok, utorok, streda/19.30 Goetheho Inštitút/Panenská 33
Petra Fornayová: Strategien gegen Choreographieren
Industriálny (post)tanec na Panenskej.
5., 6., október/pondelok, utorok/20.00/Balassiho inštitút/Maďarský inštitút v Bratislave/Palisády 54/kaviareň
Monika Haasová & Péter Cseri: 99 % viditeľnosť, part II. (SK / HU)
Som muž ak mnohých tvári / Som muž ak mnohých miest / Som muž jednej ženy / Som človek / A Patrím zemi
Tanečný návod na zastavenie dopravy.
réžia: Monika Hassová / tanec: Péter Cseri
6. október/utorok/17:00/Poľský inštitút//vstup voľný
Zbigniew Machej: Básne proti zdaňovaniu poézie (Literatúra)
Krst rozsiahleho výberu z diela výrazného predstaviteľa súčasnej poľskej poézie. V jeho tvorbe možno nájsť ironický odstup od komentovanej reality, vybrúsený zmysel pre humor, majstrovskú hru s posúvaním významov a dôslednú prácu s rýmom a rytmom. Autor pôsobil dlhší čas ako riaditeľ Poľského inštitútu v Prahe, neskôr aj v Bratislave, pracoval ako zástupca riaditeľa Vyšehradského fondu. Zbierka vychádza v Knižnej edícii časopisu Vlna/Farebná kolekcia.
19:00/ vstup voľný
Ľ. Burgr a Pjoni hrajú pesničky Ali ibn Rachid (Koncert)
Ali ibn Rachid je pôvodom prešovská alternatívna skupina považovaná za „jednu z najlegendárnejších slovenských skupín“. Svojou melancholickou tvorbou nadviazala v druhej polovici 80. rokov na vlnu „najpodivnejších“ skupín slovenskej alternatívnej scény, ktoré sa vymykali štýlovo-žánrovému uchopeniu. Ali ibn Rachid nikdy nesmerovali k mainstreamovému úspechu, avšak popularitu u alternatívneho publika si získali už svojím debutovým albumom Ali ibn Rachid, ktorý českí kritici „vynášali do neba za originálnu hudbu a vtipné texty prirovnávali k Frankovi Zappovi“. Kapela známa svojím veľkým nadhľadom a textami vychádzajúcimi z humoru, filozofie a situácií viazaných na pôvod skupiny si tiež na Slovensku zaistila silnú základňu fanúšikov, ktorí „neustále zháňali a počúvali jej bizarné albumy aj napriek tomu, že skupina bola dlhé roky mŕtva a nefunkčná“.
Dnes koncertujú v zostave Ľubo Burgr a Pjoni (Jonatán Pastirčák).
7. október/streda/17:00/Rakúske kultúrne fórum/Astoria Palace/Hodžovo námestie 1 A//vstup voľný
Literárna Vlna – prúd čítania (Literatúra)
Marko Gregur (HR)
Marko Gregur (Koprivnica, Chorvátsko, 1982) píše básne aj prózu. Jeho tvorba bola prezentovaná v časopisoch v Chorvátsku a Slovinsku, Španielsku, Bulharsku, Rusku, Srbsku, Bosne a Hercegovine, Čiernej Hore, Švédsku a USA (časopis Glimmer Train). Bol jedným z dvadsiatky odmenených v medzinárodnej poviedkovej súťaži Sea of words v španielskej Barcelone, získal viacero ocenení v poviedkových súťažiach v Chorvátsku, Bosne a Hercegovine a v Srbsku. Bola mu udelená aj cena Prozak za najlepší neuverejnený rukopis pre autorov do 35 rokov z Chorvátska. Uverejnil zatiaľ tri knihy: Lirska grafomanija (Lyrická grafománia, poézia), Peglica u prosincu (Žehlička v decembri, poviedky) a Divan dan za Drinkopoly (Úžasný deň pre Drinkopoly, poviedky). V súčasnosti pracuje na románe. Jeho práce sú zaradené v antológii mladých chorvátskych autorov Bez vrata, bez kucanja (Bez dverí, bez klopania).
(moderuje Peter Šulej)
Magdalena Knapp-Menzel: Dunaj (AT)
Autorka (*1964, Viedeň) je herečka (pôsobila na viacerých divadelných scénach – Serapionstheater, Schauspielhaus, Theater Gruppe 80, Theater der Jugend, Scala Wien) a poetka. Publikovala básnické zbierky Prebdená noc. Pomlčka/Durchwachte Nacht. Gedankenstrich, a to spolu s Christine Huberovou; Ja nehovorím/Ich spreche nicht; Chybný výtlačok/Mängelexemplar; Škriabem škrab život/Kratze kriz das Leben – s N. Scheibnerom, K. Bergerom a F. Widhalmom. Jej básne vyšli vo Vlne 63/2015.
(moderuje Marián Hatala)
18:30/Goethe Institút/Panenská 33
Terézia Mora (D) (Literatúra)
Terézia Mora patrí k najvýznamnejším európskym spisovateľkám súčasnosti. Narodila so roku 1971 v maďarskom Soproni. Od roku 1990 žije s rodinou v Berlíne. Venuje sa umeleckému prekladu z maďarčiny do nemčiny, hlavne prekladom diel Pétra Esterházyho. Už jej prozaický debut Nezvyčajné hmoty vzbudil senzáciu. S obrovským úspechom sa stretol román Deň čo deň (Alle Tage), ktorý vyšiel aj v češtine a stal sa knihou roka v Lidových novinách. Terézia Mora získala za svoju tvorbu Cenu Ingeborg Bachmannovej a mnoho ďalších významných cien. Jej najnovší román Netvor bol roku 2013 odmenený Nemeckou knižnou cenou (Deutscher Buchpreis) a stal sa bestsellerom.
Čítanie nemeckej autorky organizuje Goethe Inštitút.
20:00/Rakúske kultúrne fórum/Astoria Palace/Hodžovo námestie 1 A//vstup voľný
Pia Palme (AT) (Koncert)
Punctuated sound, patterned on silence.
Pia Palme/Claudia Cervenca/Margarethe Maierhofer-Lischka/Anja Kreysing
Performace, ktorá v sebe spája experimentálne hudobné nástroje contrabass rekordér, spev, double bass rekordér či akordeón s elektronickým syntetizátorom s textovými, objektovými a videoprvkami. Títo štyria umelci sa v ich nových vystúpeniach vydali originálnou cestou hľadania prieniku imaginatívnych zvukových prvkov, doplnených experimentálnou hudbou inšpirovanou folklórom, s hravým presahom do textu i priestoru, v ktorom performance prebieha.
21. október/streda/14:00/Prešovská univerzita v Prešove/knižnica//vstup voľný
Literárna Vlna – prúd čítania (Literatúra)
Michal Habaj: Caput Mortuum. Poemata posthumanismi speculativus
Opus Dei Michala Habaja. Čítanie z novej knihy.
███████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ (censored)
Zbigniew Machej: Básne proti zdaňovaniu poézie
Prezentácia rozsiahleho výberu výrazného predstaviteľa súčasnej poľskej poézie. V jeho tvorbe možno nájsť ironický odstup od komentovanej reality, vybrúsený zmysel pre humor, majstrovskú hru s posúvaním významov a dôslednú prácu s rýmom a rytmom. Autor pôsobil dlhší čas ako riaditeľ Poľského inštitútu v Prahe, neskôr aj v Bratislave, pracoval ako zástupca riaditeľa Vyšehradského fondu. Zbierka vychádza v Knižnej edícii časopisu Vlna/Farebná kolekcia.
Ideamaker, autor románu Bezprsté mesto a zbierky poviedok Pštrosí muž číta z pripravovaného románu.
Agda B. Pain: Pästiarsky list – čítanie z novej knihy – Predpremiéra
Po radikálnom básnickom proteste Euröpain z minulého roka vracia úder jeden z najväčších básnikov súčasnosti. Agda B. Pain a jeho nové dielo ako presne načasovaná bomba spúšťajú ďalší priamy útok na slovenskú aj svetovú poéziu a nekompromisne odpaľujú atentát na celú kultúru. Pripravovaná nová kniha básní Pästiarsky list vychádza už čoskoro v spolupráci prestížnych vydavateľstiev Drewo a Srd a KK Bagala. Pain s vami!
Básnik, prozaik, zakladateľ vydavateľstva Drewo a srd a šéfredaktor časopisu Vlna. Napísal deväť kníh poézie a tri prozaické knihy. Jeho poézia a próza bola preložená do väčšiny európskych jazykov a odznela na mnohých medzinárodných fórach. Naposledy výbery z jeho poézie knižne vyšli v chorvátskom preklade pod názvom Povratak velikog romantičara (2013) a v macedónskom preklade pod názvom Industrijalna ljubav (2015). Jeden z hlavných predstaviteľov experimentálnej poézie. Autor číta zo svojej najnovšej zbierky Nódy.
21. október/streda/19:00/Tabačka kulturfabrik//vstup 5/4 eurá
Kniha nominovaná na cenu Anasoft Litera 2015 v netradičnej čítačke autora.
Petra Fornayová: Objekty výskumu (Tanec)
Konceptuálne predstavenie pracuje s témou manipulácie prvotných vnemov. Je vystavané v štruktúre A-B-A. Diváci uvidia rovnaký duet dvakrát, medzitým však sadu zdanlivo nesúvisiacich informacií. Vznikne iný príbeh?
Koncept: Petra Fornayová, Peter Šulej / Réžia, choreografia: Petra Fornayová / Účinkujú: Soňa Ferienčíková, Jana Tereková / Video: Adam Hanuljak / Pôvodná hudba: Lucia Chuťková / Vizuálny dizajn: Ján Ptačin/JaOnMi CreatureS / Voiceover: Ľubo Bukový
( Predstavenie Objekty výskumu )
Monikino Kino jsou Monika Midriaková a Petr Marek. Monika Midriaková – filmařka, hudebnice, herečka / Petr Marek – člen kapely MIDI LIDI, filmař, herec. Znají se 5 let, písně spolu tvoří dva roky. Monika skládá většinu hudby, Petr píše texty v Moničině slovenštině.
Monika hraje na klávesy, programuje a zpívá. Petr totéž a ještě hraje na kytaru.
Minulý rok vyšlo debutové album Prázdniny.
22. október/štvrtok/19:00/Tabačka kulturfabrik//vstup 5/4 eurá
Michal Habaj: Caput Mortuum. Poemata posthumanismi speculativus
Opus Dei Michala Habaja. Čítanie z novej knihy.
███████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ (censored)
Zbigniew Machej: Básne proti zdaňovaniu poézie
Prezentácia rozsiahleho výberu výrazného predstaviteľa súčasnej poľskej poézie. V jeho tvorbe možno nájsť ironický odstup od komentovanej reality, vybrúsený zmysel pre humor, majstrovskú hru s posúvaním významov a dôslednú prácu s rýmom a rytmom. Autor pôsobil dlhší čas ako riaditeľ Poľského inštitútu v Prahe, neskôr aj v Bratislave, pracoval ako zástupca riaditeľa Vyšehradského fondu. Zbierka vychádza v Knižnej edícii časopisu Vlna/Farebná kolekcia.
Ondrej Štefánik: Paula
Ideamaker, autor románu Bezprsté mesto a zbierky poviedok Pštrosí muž číta z pripravovaného románu.
Po radikálnom básnickom proteste Euröpain z minulého roka vracia úder jeden z najväčších básnikov súčasnosti. Agda B. Pain a jeho nové dielo ako presne načasovaná bomba spúšťajú ďalší priamy útok na slovenskú aj svetovú poéziu a nekompromisne odpaľujú atentát na celú kultúru. Pripravovaná nová kniha básní Pästiarsky list vychádza už čoskoro v spolupráci prestížnych vydavateľstiev Drewo a Srd a KK Bagala. Pain s vami!
Anna Till: Whats heppens next (Tanec)
Predstavenie vzniklo v rámci spolupráce nemeckej choreografky Anny Till a košickej tanečnej skupiny Heeb She počas trojmesačného rezidenčného pobytu v rámci projektu K.A.I.R. – Košice Artist in Residence. Projekt bol štedro podporený Goetheho inštitútom v Bratislave a Ministerstvom kultúry SR. K.A.I.R. – Košice Artist in Residence je projektom organizácie Creative Industry Košice.
7. november/sobota/18:00/Záhrada//vstup voľný
Literárna Vlna – prúd čítania (Literatúra)
Zbigniew Machej: Básne proti zdaňovaniu poézie
Prezentácia rozsiahleho výberu výrazného predstaviteľa súčasnej poľskej poézie. V jeho tvorbe možno nájsť ironický odstup od komentovanej reality, vybrúsený zmysel pre humor, majstrovskú hru s posúvaním významov a dôslednú prácu s rýmom a rytmom. Autor pôsobil dlhší čas ako riaditeľ Poľského inštitútu v Prahe, neskôr aj v Bratislave, pracoval ako zástupca riaditeľa Vyšehradského fondu. Zbierka vychádza v Knižnej edícii časopisu Vlna/Farebná kolekcia.
Ondrej Štefánik: Paula
Ideamaker, autor románu Bezprsté mesto a zbierky poviedok Pštrosí muž číta z pripravovaného románu.
Michal Habaj: Caput Mortuum. Poemata posthumanismi speculativus
Opus Dei Michala Habaja. Čítanie z novej knihy.
███████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ (censored)
Peter Šulej: Nódy
Básnik, prozaik, zakladateľ vydavateľstva Drewo a srd a šéfredaktor časopisu Vlna. Napísal deväť kníh poézie a tri prozaické knihy. Jeho poézia a próza bola preložená do väčšiny európskych jazykov a odznela na mnohých medzinárodných fórach. Naposledy výbery z jeho poézie knižne vyšli v chorvátskom preklade pod názvom Povratak velikog romantičara (2013) a v macedónskom preklade pod názvom Industrijalna ljubav (2015). Jeden z hlavných predstaviteľov experimentálnej poézie. Autor číta zo svojej najnovšej zbierky Nódy.
20:00/5/4 eurá
Ľ. Burgr a Pjoni hrajú pesničky Ali ibn Rachid (Koncert)
Ali ibn Rachid je pôvodom prešovská alternatívna skupina považovaná za „jednu z najlegendárnejších slovenských skupín“. Svojou melancholickou tvorbou nadviazala v druhej polovici 80. rokov na vlnu „najpodivnejších“ skupín slovenskej alternatívnej scény, ktoré sa vymykali štýlovo-žánrovému uchopeniu. Ali ibn Rachid nikdy nesmerovali k mainstreamovému úspechu, avšak popularitu u alternatívneho publika si získali už svojím debutovým albumom Ali ibn Rachid, ktorý českí kritici „vynášali do neba za originálnu hudbu a vtipné texty prirovnávali k Frankovi Zappovi“. Kapela známa svojím veľkým nadhľadom a textami vychádzajúcimi z humoru, filozofie a situácií viazaných na pôvod skupiny si tiež na Slovensku zaistila silnú základňu fanúšikov, ktorí „neustále zháňali a počúvali jej bizarné albumy aj napriek tomu, že skupina bola dlhé roky mŕtva a nefunkčná“.
Dnes koncertujú v zostave Ľubo Burgr a Pjoni (Jonatán Pastirčák).
info:
www.vlna.sk / www.litcentrum.sk / www.nudancefest.sk / www.rakuskekulturneforum.sk / www.goethe.de/ins/sk/bra/skindex.htm / www.polinst.sk / www.a4.sk / www.tabacka.sk / www.zahradacnk.sk /
podpora: