XIII. Multižánrový festival časopisu Vlna
15. ~ 18. novembra 2018 — A4 — Karpatská 2 — Bratislavan
15. November | štvrtok | 20.00
Petra Fornayová — KONIEC KONIEC (Divadlo)
Divadelné predstavenie na motívy románu Petra Macsovszkého Tantalópolis (víťaz Anasoft Litera 2016).
Zánik, postupný, vlastne akoby nenásilný, bude spočiatku možno nepríjemný. Ale potom príde úľava. Ja tuším. Ja viem. Ja cítim. Len neviem, čo väčšmi. Či väčšmi tuším alebo viem… Herecký koncert Petry Fornayovej a Vladimíra Zboroňa, tak ako ich nepoznáte.
Knižná edícia časopisu Vlna | Próza
Petra Fornayová vytvorila viaceré autorské divadelno -tanečné predstavenia (Hlbinné porušenie epidermy, Všetko, čo mám rada, Objekty výskumu, Opernball, Hra na budúcnosť a i.), spolupracovala s mnohými choreografmi a režisérmi (Šimko, Fulkerson, Heggen, Hawkins, Langer -Philippsen, Lelková, Balek a i.), tiež s poprednými slovenskými hudobníkmi (cluster ensemble, Machajdík, Piaček, Lenko, Adamčiak a i.), spolupodieľala sa na mnohých projektoch doma i v zahraničí. Jej autorské predstavenia boli uvedené na rôznych festivaloch (Nová Dráma, Opera Nova Praha, Divadelná Nitra, Jamais Vu! Paríž, Tanec Praha, MediaWave Györ, Confi Dance Siena, Ars Cameralis Katowice, HybajHo! Praha a i.). Spoluzakladala divadlo A4, založila a vedie festival súčasného tanca Nu Dance Fest. Za rolu vo fi lme Juraja Lehotského Nina bola nominovaná na cenu Slnko v sieti 2018.
www.petra-fornayova.sk
15. November | štvrtok | 21.00
Kladivo — Malovcová — Zanolettiová — MAGNETISCHE WELLE (Koncert)
Krst LP Magnetische Welle a koncert. V roku 2011 vychádza pod názvom compro.sk11 vyhlásenie viacerých skladateľov a umelcov, v ktorom je presadzovaná emancipácia a legitimizácia komprovizácie ‑ ako „vedomej voľby transformačnej mutácie vopred nakomponovaných procesov.“ Pod vedením experimentálneho skladateľa Jána Boleslava Kladiva vzniká v roku 2015 hudobné trio Malovcová‑Zanolettiová ‑Kladivo, ktoré si dáva za
cieľ vytvárať hudobné skladby v duchu spomenutého dokumentu. Výsledkom je album Magnetische Welle, spájajúci prvky komponovanej hudby a improvizácie do jedného tvaru, pridávajúc im presah do priestorov divadelného a fi lmového umenia. Interpreti na základe spontánnej intuitívnosti a komunikácie rozvíjajú rôzne fragmenty vlastného spoločne
nakomponovaného materiálu. Experimentálne textúry súzvučia s partmi živých nástrojov (klavír, husle, elektrická gitara, basová gitara), ktoré sú dopĺňané expresívnou vokalízou rôznych tvarov – kantiléna, divadelné
hlasové gesto a pod. V inštrumentálnych skladbách dochádza ku kríženiu vážno-hudobných tém s popovými a dronovými témami, ktoré vyúsťujú do prekvapivých katarzií.
Vlna records | Vlna LP 005
16. November | piatok | 20.00
Prešovské národné divadlo — Michaela Zakuťanská — CESTA HRDINOV (Divadlo)
Réžia a scénografia — Zoja Zupková
Hudba — Ľuboslav Petruška
Hrajú — Robo Nižník, Andrej Palko, Lýdia
Petrušová, Andrej Remeník, Miriam Ryšavá, Andrej Sisák
Divadelná výprava na najdlhšiu slovenskú turistickú magistrálu. Tá vedie z Devína na Duklu – Cesta hrdinov SNP. Práve na ňu sa vydáva historik Henrich, unavený z rýchleho životného štýlu a služby dejinám, spolu so svojou priateľkou, bohémkou a bývalou poetkou Terezou. Na ceste stretávajú osemnásťročného superstaristu Janíka, ktorého životné tempo doviedlo na okraj vyhorenia, úspešného architekta Andreja a mladú idealistku, snažiacu sa vytrhnúť spod krídel rodičov, Dominiku. Spoločne aj osamote putujú 28 dní, počas ktorých prejdú 769 kilometrov. Na podstavcoch pomníkov minulosti sa snažia odhaliť podstatu vlastnej prítomnosti, nájsť svoje malé osobné hrdinstvo a zmysluplný mravný kódex, ktorý by ich vytrhol z historickej slučky genocíd, vojen, nešťastných partnerstiev, straty zmyslu pre povinnosť a ničenia prírody. V snahe pochopiť dedičstvo minulosti, ktoré si vo svojom živote nesú, čelia situáciám, ktoré kontrujú ich pocitu z komplikovanosti bytia aj vlastného vyhorenia a zjednodušujú svet pútnikov na bezpečné miesto na spanie, oheň, jedlo, teplo, dobré počasie, smiech, suché topánky a ošetrené otlaky.
Knižná edícia časopisu Vlna | Dráma + Text | Vlna 75
Michaela Zakuťanská (1987) je považovaná za autorku s originálnym štýlom
a nekompromisným, no humorne ladeným pohľadom na súčasný svet v spoločenských súvislostiach. Spoluzakladateľka Prešovského národného divadla (PND, 2013) sa aktuálne venuje najmä divadelnej a rozhlasovej
dramatickej tvorbe. Tvorí a žije v duchu poetiky konzervatívneho anarchizmu (ktorý manifestovala v roku 2004) a ktorý spolu so živelnosťou prešovskej nátury, bytostným intelektuálnym punkom a súčasným jazykom (živým a dramatickým) vytvára z jej textov neobyčajné generačné výpovede.
16. November | piatok | 22.00
DJ Soletka
Pekne presolený DJ set.
17. November | sobota | 19.00
Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau — EVERYWHEN [SK|CZ] (Tanec)
Everywhen – intermediálna performance o neustálej rotácii dejín. Krúži okolo dvojitej roviny života – osobnej a politickej. Do ostrého kontrastu stavia obraz láskyplného, jemného a dobrotivého osobného života a realitu spoločenského zapojenia jedinca, ktorá môže byť často zlovestná, nenávistná a pomstychtivá. Ako prezentujeme svoje politické postoje svojim najbližším? Žena ako milujúca matka, ktorá propaguje vraždenie a otroctvo; milujúci pár zapojený do propagandy zvrátenej ideológie; deti, ktoré akoby v zápale hry hajlujú. Zábery, na ktorých nie je niečo v poriadku. Obrazy bežných rodín, matiek a otcov so svojimi deťmi, malých skupín navzájom si blízkych ľudí tvárou v tvár hroziacej návratnosti histórie.
Naše spomienky sa často vynárajú, upravujú, prikrášľujú alebo dokonca samovoľne mažú. Vynechávaním niektorých udalostí a prepisovaním histórie sa však buduje bariéra v komunikácii medzi nastupujúcou generáciou a staršími ľuďmi. Vzniká tak najlepší základ pre opakovanie určitej časti histórie. Dá sa vôbec zabrániť takejto repetitívnosti, ak máme ideológiu vpísanú do tela takmer ako DNA? Aké ťažké je byť kritickým k vlastnému svetonázoru, zvlášť ak ho vytvárajú naši najbližší?
Soňa Ferienčíková je tanečnica, choreografka a zakladateľka produkčnej skupiny BOD.Y. Venuje sa súčasnému tancu, experimentálnemu divadlu a tanečnému filmu. Okrem Bratislavy študovala v Prahe, Antverpách, Salzburgu a New Yorku. Spolupracovala s viacerými domácimi aj zahraničnými choreografmi a vystupovala v Česku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Francúzsku, Belgicku, Holandsku, Španielsku, Škótsku, Švajčiarsku, Portugalsku, Bulharsku, Grécku, Turecku, Izraeli, Mexiku a Číne.
Mária Júdová je výtvarníčka a autorka experimentálnych diel, ktoré vytvára pomocou digitálnych technológií. Študovala odbor Digitálne médiá na Akadémii umení v Banskej Bystrici a Audiovizuálne médiá na FAMU v Prahe, kde okrem tanečných filmov venovala osobitú pozornosť presahu nových médií a súčasných choreografických postupov. Absolvovala stáže na École de recherche graphique v Bruseli a v Medzinárodnom centre pre umenie a nové technológie CIANT v Prahe. Jej tvorba bola prezentovaná na festivaloch v Košiciach, Prahe, Amsterdame, Rotterdame, Bazileji, Pau a mnohých ďalších. Získala ocenenie na festivale Screenmotion v Londýne, rezidenčný pobyt v Theater Roxy vo švajčiarskom Bazileji či vo významnej britskej tanečnej spoločnosti Rambert. Spolupracuje na platforme Choreographic Coding Lab vytvorenej v rámci výskumného projektu Forsythe Company. Jej nový projekt Dust, skúmajúci telesnosť vo VR, bol prezentovaný v Londýnskom Victoria & Albert Museum a v Pervasive Media Studio v Bristole a získal pozornosť medzinárodnej verejnosti.
Alexandra Timpau je v oblasti soundartu samouk. Pôvodne študovala architekúru a mestské plánovanie v Rumunsku. Po škole sa presťahovala do Prahy, kde sa začala venovať live codingu. Ako členka otvoreného medzinárodného umeleckého združenia Kolektiv, ktoré sa venuje algoritmickej hudbe a vizuálnemu umeniu, vystupovala na podujatiach v Česku aj v zahraničí. Zaujíma ju spájanie atmosférického sound dizajnu s polyrytmickými patternami. Inšpiráciu nachádza v náboženských praktikách svojej domovskej krajiny, súčasnej parametrickej hudbe a industriálnom techne.
Text | Vlna 75
17. November | sobota | 20.00
XAFOO
Stieranie prachu a špiny z prežitého. Hudobné improvizácie dvoch výrazných osobností česko‑slovenskej alternatívy Mikoláša Chadimu (sax, gitara) & Jula Fujaka (piano, basgitara) k fotografiám kolaborácie, špehovania a perzekúcie od svetovej vojny po súčasnosť. Projekt dua s mottom „stieranie špiny prachu z prežitého“ vznikol k 20. výročiu Nežnej revolúcie a bol uvedený na rôznych pódiách a medzinárodných festivaloch. Eponymné CD z koncertu na festivale Alternatíva vydalo vydavateľstvo Hevhetia (2012).
Text | Vlna 75
17. November | sobota | 21.00
OTRAS: ex post 20
Koncert zásadnej postindustriálnej rockovej skupiny po 20 rokoch. Skupinu tvoria, dnes už známe postavy slovenskej alternatívy: gitarista, spevák Peter Varso a multinštrumentalista Julo Fujak (obaja bývalí členovia kapely Teória Odrazu) a basgitarista Jožo Hruška. Repertoár ťažiskovo pozostáva zo skladieb z albumu „Kysucký postindustriál“ (1998). Jeho hudobným producentom bol David Šubík z brnianskej Sklenenej louky, ktorý vystúpi ako hosť.
Peter „Varso“ Varsavik – spev, rev, gitara, texty
Julo Fujak – bicie, spev
Jožo Hruška – basgitara
David Šubík, a. h. – kláves, elektronika
18. November | nedeľa | 20.00
Fero Király – fNU -XAZjhzA
YouTube live ‑coding
Vďaka komputerizácii máme dnes skoro všetko zdigitalizované – a teda k dispozícii ako materiál na akékoľvek ďalšie použitie. Hudbu, filmy, knihy, obrazy, sochy, raňajky, obedy, večere, čas zaspávania, čas vstávania, kalorický príjem, úspory, životy mladých, životy starých, životy susedov, životy úplne neznámych ľudí, zdravotné karty, nákupné (zlo)zvyky, vzťahy. Fero Király tentoraz necháva doma svoj prevlek klasicky vzdelaného hudobníka. Miesto toho siaha po našom kolektívnom virtuálnom bohatstve a neváha ho použiť.
Fero Király (1979) sa vo svojej tvorbe venuje digitálnym technológiám a ich vplyvu na hudbu. Najradšej robí projekty s presahom do performance, soundartu a inštalácií. Často využíva nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastný softvér a rád spolupracuje s inými umelcami so zmyslom pre humor. Verejnosť ho najviac pozná v serióznom prevleku za hráča na klávesové nástroje, ktorý na Slovensku a všelikde v zahraničí, či už sólovo alebo spolu so svojim materským Cluster ensemble, interpretuje diela súčasných skladateľov, prevažne Philipa Glassa a Steva Reicha.
Interview | Vlna 70
18. November | nedeľa | 21.00
Michal Tallo — Delta (Literatúra) Krst knihy
V básnickej novele Michala Talla ∆ sa celý svet stáva metaforou turbulentných ľúbostných vzťahov: počnúc evolúciou živočíšnych druhov až po zánik živých jazykov. Po kontrolovaných, chladne komentovaných emóciách z prvej knihy Tallo prichádza s rezignáciou na odstup. Jeho jazyk už nie je tlmivým roztokom, ale materiálom, z ktorého svety povstávajú a následne sa pod jeho váhou rúcajú.
Knižná edícia časopisu Vlna | Farebná kolekcia zväzok XXVIII: modrá
Michal Tallo (1993) organizačne pracoval na niekoľkých fi lmových a literárnych festivaloch, je redaktorom časopisu o súčasnom umení a kultúre Vlna, programovým dramaturgom medzinárodného literárneho festivalu Novotvar a koordinátorom súťaže Básne SK/CZ. Knižne debutoval zbierkou Antimita (2016, Drewo a srd), ∆ je jeho druhá básnická kniha. Jeho básne boli preložené do viacerých jazykov a publikované v niekoľkých zahraničných antológiách; ukrajinský preklad zbierky Antimita vychádza koncom roka vo vydavateľstve Krok. Básne, prózu, kritiky a texty o fi lmoch či knihách pravidelne publikuje v časopisoch a v rozhlase doma aj v zahraničí (Vlna, Glosolália, Vertigo, Tvar, A2, Listy a i.).
18. November | nedeľa | 22.00
Naďa El — Delta Spirit — (DJ Set)
Ex ‑rezidentná DJ ‑ka dnes už neexistujúceho legendárneho Nu spirit Clubu je na hudobnej scéne aktívna už niekoľko rokov. Jej pohľad na hudbu je dokonale striktný a drží sa v hladinách techna a minimálu. Tento večer bude jej set inšpirovaný novou zbierkou poézie Michala Talla Delta.