Vlna

urbánny splietací mág

Vyčistený film (Čistič)

Text: Terézia Klasová
Vyčistený film (Čistič)

Režisér Peter Bebjak po senzualistickej rurálnej lovestory Marhuľový ostrov a mockumentárnom horore Zlo nakrútil novú snímku – pozorovateľskú psychodrámu Čistič. V domácom kontexte ide u jediného tvorcu o nezvyčajne široký žánrový záber, pričom je však pre porozumenie istých nedostatkov diela podstatné zmieniť, že kvantitatívne ťažisko jeho tvorby leží v televíznych seriáloch.

Snímka rozpráva príbeh záhadného, citovo vyprahnutého mladého muža Tomáša (NoëlCzuczor), ktorý sa živí ako čistič – upratuje bytypo zosnulých. Ritualizovanú rutinu prekladanúsvižnými prechodmi, prípadne atmosférickýmiscénickými kompozíciami z ulíc a zadymenýchči potemnelých zákutí Bratislavy sledujeme bezjasnejšieho vodítka do bodu, keď Tomáša okolnosti prinútia zostať v dome aj po príchodemajiteľov a v mladom mužovi prepukne nová obsesia – voyeurizmus. Spočiatku v role pasívnehopozorovateľa preniká do života súrodeneckej dvojice Kristíny (Rebeka Poláková) a Adama (KamilKollárik). Prvý raz sa rozhodne priamo zasiahnuť,keď si Kristína siahne na život v kúpeľni domu po zosnulej starej matke. Tomáš naďalej pokračujevo svojej práci a sleduje zotavujúcu sa bezbrannú Kristínu spod (jej vlastnej) postele. Pretožebratská starostlivosť Adama zlyháva, preberá juTomáš. Zbližovanie a zdanlivá idyla dvoch zlomených duší pokračuje, až kým Tomáš nenájdeplačúcu Kristínu v kúpeľni a nerozhodnú sa preútek. Pomalé, pozorovateľské rozprávanie v poslednej tretine naberie prekvapivo rýchly spád.

Celý článok si môžete prečítať v novom vydaní časopisu Vlna