Vlna

urbánny splietací mág

Anthropos Teraz

Text: Valér Miko

Dnešná ešte stále postmoderná kultúrna situácia pripomína akýsi viacpodlažný labyrint, kde každé „podlažie“ má svoje vlastné kritériá týkajúce sa prejavov kultúrnych aktivít. Keďže konflikt medzi nimi je čoraz otvorenejší, narastá aj dopyt po stransparentnení toho, čo by sa dalo nazvať referenčným priestorom týchto prejavov. Treba pripomenúť, že k nastoleniu okruhu otázok na túto tému došlo už v súvislosti s potrebou nanovo kriticky uchopiť kultúrne premeny, ktoré sa odohrali v 60. rokoch minulého storočia. A práve nové prejavy slobody, ktoré tieto premeny priniesli, si vyžiadali formulovanie referencie chápanej v zmysle nového prepojenia vedomia a reality či bytia a prítomnosti, nového v zmysle formulovania nových dimenzií referencie. V tomto zmysle nové referenčné „vertikály“ vytvoril Derrida, a to svojím diferänčným diskurzom. Konkrétne diferänčným dvojpohybom myslenia, ktorým referenčne „pokryl“ nielen strategické pohyby analytického (Wittgenstein) a existencialistického (Sartre), ale aj epistemologického (Foucault) a hermeneutického diskurzu (Gadamer). V zmysle potreby orientovať sa v novom (diferänčnom) referenčnom priestore vznikla požiadavka mapovania diferänčného dvojpohybu myslenia, teda požiadavka topologického ukotvenia trajektórií spomínaného dvojpohybu myslenia. Presnejšie, potreba vymedzenia kontinuí diferänčných nazeraní na strategické zóny (premostenia) tak analytického a existencialistického, ako aj epistemologického a hermeneutického, či dokonca deliberatívneho (Habermas) a pragmatistického diskurzu (Rorty). Kontinuí umožňujúcich synchrónne pokrytie referenčného priestoru vymedzeného dimenziami jazyka (Wittgenstein) a existencie (Sartre), ale aj dimenziami čistého vedomia a čistej reality (Husserl) a dimenziami čistého bytia a čistej prítomnosti (Heidegger). Synchrónne v zmysle multiverzálne chápaného nového referenčného „priestoru“, kde okrem dimenzií explikácie jazyka, existencie a slobody je defınovaná aj dimenzia explikácie časovosti.

Celý článok si môžete prečítať v novom vydaní časopisu Vlna