Vlna

urbánny splietací mág

Ondrušovský dotazník

Text: Zbigniew Machej (prekl. Karol Chmel)

Je básnik obľúbenec Múz? Majú Múzy vplyv na počatie básnika? Je počatie básnika nepoškvrnené? Čo bolo najskôr: básnik alebo poézia? Sú básnikove básne zapísané vo hviezdach ešte pred jeho narodením? Pochádza básnik z Venuše? Bol básnik počatý za mesačnej jasnej noci? Mal by sa básnik narodiť v noci, keď padajú hviezdy? Priniesli slzy svätého Vavrinca vodu na Zem z priepastí vesmíru? Súznejú v radosti všetky nástroje, keď básnik vchádza do záhrady Zeme? Zaslúži si slávu kraj, ktorý zrodil básnika? Rodí sa básnik na kameni úrazu? Rodí sa básnik na kameni odhodenom staviteľmi? Rodí sa básnik v piatok alebo vo sviatok? Je básnik apolitické zviera? Je básnik zviera apokalyptické? Musí byť každá poézia apokalyptická? Je poézia milosť, ktorá povieva, kadiaľ chce? Ide básnikovi písanie poézie bez inšpirácie ako v lete na saniach? Je básnik baránok vo vlčej koži? Učí sa básnik najprv plakať a až potom hovoriť? Musí byť básnik málovravný? Je báseň špička ľadovca mlčania? Učí sa básnik najprv spievať, a až potom čítať? Je básnik ako dieťa? Číta básnik len preto, aby pochopil sám seba? Číta básnik preto, aby pochopil, že ja je niekto iný? Musí básnik prečítať všetko, kým napíše báseň? Musí si básnik naštudovať lekcie temnoty? Treba básnika rýchlo vyhnať z uspávanky detstva? Potrebuje básnik disciplínu eliminácie? Číta básnik postojačky? Myslí básnik poležiačky? Vedie básnik sedavý spôsob života? Kľačí básnik ešte aj poležiačky? Hryzie básnik ruku, ktorá ho kŕmi? Mal by básnik ísť po starej ceste, ktorou kráčali ľudia nečestní? Vedú všetky básnikove cesty do Ríma? Mal by básnik radšej počúvať než rozprávať? Mal by básnik počúvať vtákov s hlavou v oblakoch? Počúva básnik cez ďalekohľad čuchu? Vníma básnik mikroskopom sluchu? Básnika poézia netrápi? Je básnik živý štít poézie? Je básnik niekto zasiahnutý a pohltený poéziou? Je život básnika sama seba ženúca deštrukcia? Je život básnika sebatrýznivá revolúcia? Píšu sa najlepšie básne vlastnou krvou? Je krv venovaná jazyku? Volá nevinne preliata krv o pomstu do neba? Je nebo hluché voči volaniu prelievanej krvi? Je život básnika otvorená rana? Píše básnik iba pre seba a Múzy? Píšu sa najlepšie básne žlčou? Robí básnik sám sebe ťažkosti? Hrá básnik sám so sebou skrývačku? Vŕta básnik sám sebe dieru do brucha? Čo môže básnik stratiť? Čo môže básnik skrývať? Uvedomuje si básnik, že uverejnenie knihy je zdroj takých istých problémov ako manželstvo alebo pohreb? Sú básnikovým peklom tí druhí? Z koľkých iných sa skladá básnikovo ja? Je básnikovo ja vlk, ktorý chytá ovečku? Je básnikovo ja ovca vo vlčej koži? Je básnikovo ja spoločným ležoviskom ovce a vlka? Je cnosťou básnika len poézia? Aké pokušenia číhajú na básnika? Môže byť básnik na ženy pes? Môže byť básnik lev salónov? Má básnik chladné srdce? Môže byť básnik dobrý v posteli? Pracuje básnik, aj keď spí? Mazná sa básnik iba so snami? Má básnik studené ruky? Rátajú sa nežnôstky viac ako slová? Netreba nežnôstky nikdy ľutovať? Musí sa básnik vedieť dobre bozkávať? Je básnikov bozk vždy bozkom smrti? Odovzdáva sa bozkom dobrá novina? Rukopisy básní nehoria? Sú knižnice horľavé? Je knižnica pre básnika bezpečné miesto? Ku komu je básnik pripútaný a koho chce pripútať k sebe? Mal by básnik písať menej, ale lepšie? Je básnikovo mlčanie zlato? Nie je básnik nikdy nevinný? Je báseň zrkadielko, v ktorom sa odráža básnikova tvár? Je básnik krajší vždy z profılu? Tvári sa básnik spokojne pri zlej hre? Je básnikova tvár vhodná na autoportrét? Je básnikova fotka vhodná na obálku? Vyzerá básnik dobre na záberoch s rodinou? Vyrovná sa básnik priemyslový hociktorému vojvodovi? Je básnik básnik, no nemá hlavu na sny? Je básnik hanba celého pokrokového ľudstva? Je poézia nešťastím pre básnikovu rodinu? Býva básnik iba v jazyku? Je básnik spoločenský príživník? Je básnik vždy obetný baránok? Je básnik vyhnanec do rýmu? Môže sa rým prestať rýmovať s Krymom? Treba básnikovi ako kulakovi skonfıškovať poéziu? Musí prísť po básnika patrola, aby ho doviedla k spoločenskému poriadku? Je poézia čierna diera v spoločenskom vedomí? Je poézia čierna energia sociálnej komunikácie? Čím je poézia, ktorá nezachráni národy ani ľudí? Nepodlieha básnik vlastným pohnútkam, aby sa z neho nestal blázon alebo obesenec? Čo má visieť, to sa neutopí? Žije básnik v klamstve tak dlho, až kým nezačne trpieť? Čím viac básnik trpí, tým menej požaduje? Prináša každý deň básnikovi nový dôvod na zomretie? Musí básnik trpieť za milióny? Trpí básnik zadarmo a zbytočne? Platí básnik draho za každú svoju báseň? Je básnik obeť Múz, ktoré nikdy nečítajú básne? Je básnik lenivec? Môže sa básnik beztrestne stať normálnym jedákom chleba? Vyhlasuje poézia rozsudok nad básnikom? Musí byť básnik galejníkom citlivosti? Píše básnik sám seba? Má básnik zveličovať? Musí sa básnik opakovať? Mal by sa básnik zrieknuť svojej poézie? Môže sa poézia zrieknuť svojho básnika? Upadá básnik do poézie? Má básnik na čele jazvu s iniciálkou mena svojej Múzy? Je básnik vždy prekliaty? Zakladá si básnikova Múza na ruku náramok z červenej vlny? Je básnik nad úrovňou? Špekuluje básnik na všetky možné spôsoby? Má básnik priateľov? Má básnik nepriateľov po pere? Môže básnik pracovať v úrade? Je poslaním básnika vidieť veci také, aké sú? Je poézia nasledovanie Kríža alebo Ukrižovaného? Pohľad na básnikov úpadok robí viac ľudskými jeho priateľov alebo jeho nepriateľov? Je básnik svedkom miznutia pozemského Raja? Musí mať básnik dobrú pamäť? Ak básnik nechce zošalieť, musí si pamätať, že všetko je neskutočné? Prestáva básnik byť bábkou nie vďaka genialite, ale len pre chorobu? Mal by sa básnik pokojne pozerať na to, ako slabne jeho megalománia? Má každý básnik dvojníka? Musí básnik ovoniavať kvety zla? Má básnik väčšiu šancu zachrániť sa vďaka peklu? Je nebo dobré miesto pre naivnú poéziu? Je peklo dobré miesto pre poéziu sentimentálnu? Možno básnika znormalizovať? Mal by sa básnik angažovať? Je absolútny lyrizmus zárukou totálneho realizmu? Núti malý realizmus básnika, aby pracoval na plný úväzok? Peniaze, ktoré zarobí básnik, nesmrdia? Môže básnik pracovať v banke? Mali by blondínky pracujúce v bankách čítavať vo voľných chvíľach Eugena Onegina? Mal by mať básnik kreditnú kartu? Mali by blondínky pracujúce v medzinárodných nadáciách vedieť, čo to je haiku? Môže byť básnik športovým fanúšikom? Má básnik vždy zvýšenú teplotu? Je básnik vždy v podnapitom stave? Je len chorý básnik skutočne básnikom? Postačí, aby básnik ležal a celý deň kvílil, aby si všimol to, čo je podstatné? Možno básnika vyliečiť z poézie? Nemusí básnik pracovať v normálnom zamestnaní? Je možná poézia bez lásky? Dovoľuje láska básnikovi odlíšiť šťastie od nešťastia? Je možná láska bez poézie? Mal by sa básnik oženiť? Môže si básnik založiť rodinu? Mal by mať básnik štyri ženy a s každou byť rozvedený? Je poézia mániou básnika, ktorá mu nedovolí poznať rodinné šťastie? Môže mať básnik deti? Musí byť básnik bezdomovec? Je básnik potulný vnútorný emigrant ešte aj vo vlastnom dome? Môže mať básnik neskorých vnukov? Tým v starobe básnik páchne, čím zamladi nasiakne? Možno básnikovi vypláchnuť mozog? Básnikov mozog nikdy nevysychá? Je básnik obeťou vlastného nevedomia? Je básnik obeťou poézie? Mal by básnik hovoriť iba o pocitoch a víziách a nikdy o ideách? Čo má básnik na mysli? Čo má básnik na svedomí? Môže nám básnik uskočiť? Môže nám poézia skočiť po krku? Básnik nám visí? Je básnik sám sebe dlžníkom? Je poézia sen, z ktorého sa nezobudíš, s očami otvorenými pod zrkadlom neba, ktoré ťa pohltí? Generujú básnikov lyrizmus zrkadlové neuróny jeho mozgu? Je básnik schopný schovať sa zavčas pred útokom svojho nepriateľa? Je básnik najväčším nepriateľom seba samého? Musí prísť po básnika polícia, aby ho odviezla do ústavu? Mal by básnik umrieť uštvaný, v presvedčení, že nič nedokázal? Ten, kto sa pýta, neblúdi? Nachádza sa básnikovo miesto medzi fıkciou existencie i fıkciou nebytia? Je básnikova bolesť skutočná? Je skutočná básnikova bolesť výzva hodená všeobecnej fıkcii? Je básnikova báseň výzva hodená próze? Patrí sa písať báseň sympatickým atramentom? Je báseň pekný ornament na bielom liste? Podlieha básnik inštrukciám sebou písanej básne? Je báseň šíp, pre ktorý je poézia terč? Treba báseň hádzať do vetra? Treba báseň písať prstom na vode? Treba básne hádzať sviniam? Je poézia potrebná na vidieku? Treba básnika vyhnať z Mesta? Musí básnik sám cúvnuť do tieňa? Píše básnik báseň s jasnou mysľou? Je osvietený básnik ten, kto najlepšie prečíta temné znamenia osudu? Je osud adekvátny materiál poézie? Básnik si dva razy premyslí, kým sa raz ozve? Nie je zreteľnosť domáca úloha básnika? Mal by byť básnik zbavený svojprávnosti? Má každá palica dva konce? Má každá medaila dve strany? Nemá básnik nič spoločné s ľuďmi, iba to, že je človek? Je básnik človek medzi škorpiónmi? Je básnikov život proroctvo, čo sa samo naplňuje? Kam môže ujsť básnik? Kde sa básnik môže ukryť? Mal by básnik skončiť v psychiatrickom ústave? Vie si básnik predstaviť vesmír bez seba? Je bez poézie možný život na iných planétach? Mal by básnik skončiť v hospici? Smeje sa básnik posledný? Je vesmír možný bez poézie? To, čo je zapísané v básni, je zapísané aj v nebi? Vo všetkých vesmíroch poézia stojí a lieta? A to, čo sa vymkne, básnici prichytia in flagranti? To, čo zostáva, sa nenachádza v slovách? Je poézia pohyblivý sviatok básne? Je poézia prelietavá transcendencia básne? Býva poézia za horizontom udalostí? Kočuje poézia za horizontom snov? Odlieta poézia na zimu do teplých rajov? Pohltí všetko čierna diera nevysloviteľnosti? Je to, čo zostáva, zvyšok? Je zvyšok mlčanie? Dá sa mlčanie odkódovať? Možno mlčanie rozložiť na prvočinitele? Je mlčanie najlepšia zbraň proti tyranii slova? Možno sa bozkávať len bez slov? Malo by sa pri bozkávaní myslieť pozitívne? Možno pri bozkávaní podvádzať? Kde je tá slávna hlbočina tisícich bozkov? Pred láskou, tak ako pred smrťou, tiež niet záchrany? Môže byť mlčanie odplatené? Pohltí nás mlčanie ako lavína? Končí sa mlčanie tam, kde sa začína myslenie? Sú pre myslenie čierne diery iba pasáže? Za horizontom udalostí myslenie rozkvitá? Možno myslenie vypnúť? Kto posledný vypne svetlo a kto ho prvý zapaľuje? Dá sa zabudnúť vypnúť svetlo? Spí sa najzdravšie v totálnej temnote? Budí básnika jeho vlastné chrápanie? Čo sa stalo, to sa už neodstane? Číta sa lepšie pri zabudnutom svetle? Píše sa lepšie pri rannom svetle? Počuť v temnote lepšie ticho? Najlepšie sa v temnote číta dotykom? Je v temnote dotyk biely? Je v temnote dotyk ružový? Je v temnote dotyk slepý? Patria odtlačky prstov medzi základný dôkazový materiál v procese zbavenia svojprávnosti básnika? Berie posledný súd do úvahy poľahčujúce genetické okolnosti? Aké transkripcie a translácie umožnia genetický kód básnika? Môže básnik zabudnúť na jazyk v ústach? Môže básnik zabudnúť na meno svojej matky? Musí básnik zabudnúť na meno svojej lásky? Musí básnik dozrieť do druhého analfabetizmu? Zabudne básnik sám na seba až v hrobe? Mal by mať básnik hrob? Treba básnikove pozostatky spopolniť? Mal by niekto civieť do toho ohňa? Možno z popola básnika niečo vyčítať? Pre koho by to malo byť povinné čítanie? Mal by sa básnikov popol vysypať do Stredozemného mora? Mal by sa básnikov popol vysypať do Dunaja? Treba sa donekonečna pýtať pýtať pýtať?