Vlna

urbánny splietací mág

Správa zo sveta nepreniknuteľnosti

Text: Ján Plisňák
Správa zo sveta nepreniknuteľnosti

(Tak ďaleko, tak blízko)

Dokument Jara Vojteka Tak ďaleko, tak blízko je síce režisérovým najnovším fılmom, ale nie najnovším fılmovým projektom. Snímka totiž vznikala sedem rokov a toto dlhé časové obdobie nie je iba demonštráciou oddanosti téme, ale zároveň aj ukážkou starostlivosti a citlivosti, s akou režisér pristupoval k námetu a ku svojim protagonistom. Vo Vojtekovom fılme účinkujú ľudia vo svojich skutočných a v pravom zmysle slova životných úlohách. Dokumentarista má tak mnoho príležitostí pozitívne aj negatívne ovplyvniť ich životy a o to väčší pozor si musí dávať, ak sú jeho hrdinovia takí zraniteľní ako v prípade tejto časozbernej snímky.

Jaro Vojtek zodpovedne a s istotou skúseného dokumentaristu vytvára portrét štyroch rodín a prostredníctvom neho buduje aj paralelný portrét často uzavretého sveta autizmu. Zvládol Vojtek okrem zvýšenia povedomia o vývinovej poruche aj odhaliť čosi z tejto nepreniknuteľnej reality? Aj keď sa to môže zdať ako nadľudská úlo ha, domnievam sa, že sa mu to podarilo. Dokázal prejsť s hrdinami istý kus cesty, ponoriť sa s nimi do hĺbky ich problémového sveta a observačnou metódou priniesť na plátno okrem ľudskosti asi tú najdôležitejšiu vec – kontakt. Kamera Nora Hudeca dokáže rámovať stereotypné pohyby a činnosti v dlhých statických záberoch, ale keď treba, nebojí sa priblížiť k tvári protagonistov, a to až do takých detailov, ktoré zachytávajú aj nepatrné pohyby očí. Týmto spôsobom sa snaží formálne podporiť prenik do mysle postáv autistov, a to aj za cenu, že ide o priam sizyfovský údel. Taktiež hudobná zložka pracuje podobnou metódou ako kamera a strihová skladba. Michal Nejtek s ňou narába úsporne a nemelancholic ké klavírne tóny necháva v symbióze doznievať rovnako dlho ako Hudec svoje zábery. Dôležitú úlohu hrá však najmä diegetická hudba, pretože práve to je niečo, k čomu si autistické deti vedia vytvoriť vzťah. Pravidelný rytmus a kompozícia upokojujú, stávajú sa nástrojom muzikoterapie a fungujú aj ako prostriedok porozumenia medzi zdravými a chorými. Najpôsobivejšia je však prá- ca s tichom a ruchmi. Tie vytvárajú akýsi am bientný podklad a hukot v ušiach divákov, čím zdôrazňujú nielen naliehavosť, ale aj neustále prítomný vnútorný nepokoj.

Celý článok si môžete prečítať v novom vydaní časopisu Vlna