Vlna

urbánny splietací mág

Výklad ako nájdené zátišie

Text: Ján Kralovič
Výklad ako nájdené zátišie

(K fotografickému projektu Ľuba a Moniky Stacho: Obchodná na Obchodnej)

INTRO

Začnem krátkou odbočkou: v americkom fılme Smoke (1995, réžia: Wayne Wang) je výrazná scé- na odhaľujúca mnohoročný fotografıcký projekt hlavnej postavy; trafıkanta Auggieho (Harvey Kei tel). Nad množstvom fotoalbumov sa skláňa jeho priateľ, spisovateľ Paul (William Hurt), a prezerá si fotografıe, z ktorých každá zachytáva rovnaké miesto; roh tretej a siedmej Avenue, v rovnakom čase; o ôsmej hodine ráno. Fotografıe sú zoradené v albumoch podľa rokov a jednotlivých dní ako akýsi vizuálny archív. Deň po dni reprezentuje at mosféru na rohu ulice, zmenu charakteru počasia, zaznamenáva rozmanité náhodné situácie, pos tavy a skryté portréty chodcov. Projekt je vo svojej dôslednosti ponímaný ako portrét miesta, ktoré sa nenápadne mení. V každom čase nadobúda iný charakter a na uvedomenie tejto zmeny slúži práve sled momentov, ktoré ju s odstupom času vyjavujú. Fotografıa tu vystupuje ako stratifıká- cia času a zároveň ako pamäť miesta. Práve tieto dve funkcie sú kľúčové v kontexte nasledujúceho textu.

Celý článok si môžete prečítať v novom vydaní časopisu Vlna